Jak biegać bez kontuzji?

race-695303_640Wraz z nadejściem wiosny można zauważyć wzmożoną liczbę biegaczy, którzy zarówno profesjonalnie jak i typowo amatorsko trenują tego rodzaju dyscyplinę sportową chcąc w ten sposób zadbać o swoje zdrowie, nienaganną sylwetkę i kondycję.W ostatnich latach rzeczywiście zauważono rosnącą popularność tego rodzaju sportu, ścieżki parkowe, chodniki i alejki spacerowe pełne są biegaczy.

Cieszy ten fakt ogromnie jednak należy zwrócić uwagę na fakt, by biegać w sposób odpowiedni. To nie tylko dobra technika ruchu, ale również dobór odpowiednich czynników, które wpłyną korzystnie na bieganie w pełnej sprawności.

Przede wszystkim konieczna jest rozgrzewka, bo dzięki niej przygotujemy mięśnie i stawy do wzmożonego ruchu – w innym przypadku możliwe są szybkie i niebezpieczne kontuzje, które przekreślą nasze plany na dalsze treningi.

Drugim czynnikiem jest odpowiedni dobór obuwia. W tej kwestii najważniejsza jest amortyzacja jednak nie bez znaczenia jest również podłoże, po którym biegamy i właśnie dlatego lepiej jest unikać dróg utwardzonych czy asfaltowych na rzecz tych leśnych, nieutwardzonych.

Warto również wspomnieć o planie treningowym, który powinien zostać ułożony jeszcze przed pierwszym biegiem. Zastanówmy się więc, na jakim dystansie będziemy pokonywać kolejne odległości, ile razy w tygodniu czy miesiącu możemy pozwolić sobie na taki wysiłek fizyczny a przede wszystkim, nie róbmy nic na siłę bowiem przeciążony organizm i nasze stawy dadzą bardzo szybko o sobie znać.

Każdy biegacz powinien pamiętać też o właściwej diecie. Przed samym treningiem powinniśmy spożywać produkty wysoce węglowodanowe, które dostarczą nas energii natomiast ostatni posiłek nie powinien być zjedzony później niż na dwie godziny przed biegiem. Warto też dodać, by ostatni posiłek przed biegiem nie był ciężkostrawny, unikajmy dań smażonych i zbyt tłustych.

Co istotne, nigdy nie bagatelizujmy objawów buntu ze strony organizmu. Jeśli złapie nas kolka odpocznijmy, jeśli poczujemy kłucie w klatce piersiowej zaprzestańmy treningu. Wielu biegaczy, przede wszystkim tych, którzy sport ten uprawiają amatorsko bez uprzedniego przygotowania nie ma pojęcia o stanie swojego zdrowia. Wzmożone treningi mogą doprowadzić tylko do choroby niedokrwiennej serca, nadciśnienia tętniczego czy zwyrodnienia stawów. Już same zakwasy powinny być sygnałem świadczącym o tym, że trening został dobrany nieodpowiednio biorąc pod uwagę nasze predyspozycje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *